
 
 

 
 

 

 
 
 
 
 

China's Political Economy of Public 
Communication: complexifying a rights approach 
to information 
 
Ni Chen  
 
Article Information 
 
Issue 22: 2018: Special Issue Cultural Rights and Global Development, ed. Jonathan Vickery.  
This article was published on: 6th June 2018. 
Keywords: Information rights; China's censorship; nationalism; national media. 
Journal ISSN: 1467-0437  
 
Abstract 
 

In China, public information and media is a dimension of political communication and 
subject to political management. Understanding the function and complexity of information-
based public discourse in China is important in understanding the conditions for cultural 
rights. The aim of this article is to offer an insight into the complex role of information in 
China, and why ‘cultural rights’ cannot be assumed to be a single category of inquiry. Indeed, 
any form of rights in regard to cultural expression, production and distribution, needs to be 
understood in the context of the changing political imaginary of the Chinese nation-state – 
an emerging nationalism based not on imperialist militarism and territorial expansion but on 
cultural self-determination. This article constructs an historical-critical narrative on the 
emergence, and major instances, of the growing political management of public 
communication as a strategy of nation-building through cultural revival. 
 
Author 
 
Chen Ni is Lecturer in the School of Humanities, Jianghan University, Wuhan (China) and doctoral 
candidate in the Centre for Cultural and Media Policy Studies, University of Warwick: 
nick201476@hotmail.com  
 

Copyright: Journal of Law, Social Justice & Global Development, University of Warwick, UK 
http://www2.warwick.ac.uk/research/priorities/internationaldevelopment/lgd/ 

mailto:nick201476@hotmail.com
http://www2.warwick.ac.uk/research/priorities/internationaldevelopment/lgd/


2 
 

 
 

Introduction  

The role of information does not occupy a 
particularly visible place in the broad spectrum of 
Human Rights provisions. Unlike freedom of 
speech, which has a provenance in many ancient 
political and civil rights and privileges, information 
as a concept is both multivalent (subject to many 
meanings and appropriations) and also the object 
of significant transformation (most notably, the 
role of communications technology and digital 
media). In terms of law, legal practice and the 
‘rights’ dimension, information is submerged in a 
multitude of discourses and debate – on 
communications and media, regulation, 
distribution and markets, government, public 
authorities and governance, political 
communication and the public sphere. It is in this 
last discursive arena that this article is situated.  
 

As a generalisation, the subjects of political 
communication and the public sphere have only 
concerned human rights to the degree that they 
are conditions, or facilitate, other rights – 
principally, of course, the right to freedom of 
speech and the concomitant public debates and 
usual Press-based public discourse that free 
speech implies. Article 19 of the 1948 Universal 
Declaration of Human Rights (which is reiterated 
as Article 19 of the International Covenant on Civil 
and Political Rights of 1966) asserts as follows: 
“Everyone has the right to freedom of opinion and 
expression; this right includes freedom to hold 
opinions without interference and to seek, receive 
and impart information and ideas through any 
media and regardless of frontiers“. A self-evident 
fact all too easily ignored is that this, and most 
other, articles of the UDHR are either inoperable, 
insubstantial or of little effect, without shared 
information (offering, for example, an 
understanding of facts and procedures, the 
content of decisions, an understanding of causes 
and contexts, the ability to make judgements or 
assume a position in a given debate). Information 
is central, and makes possible both political 
communication by government, and public realm 
discourse by citizens or social institutions. It is one 
thing to propose a ‘right’, it is another to know, 
communicate, access and to claim or exercise that 
right in political, social or cultural contexts. 

Information is central to the empowerment of 
citizens to know of, and claim, their rights. Other 
articles of the UDHR arguably assume this: 
concerning the rights to life and freedom – articles 
2-7 – justice and fair public representation – 
articles 8-12– mobility, belonging and privacy – 
articles 13-17 – Article 18's crucial ‘freedom of 
thought, conscience and religion’ – association, 
membership and equality up to article 23, and up 
to article 30 providing the conditions for human 
fulfillment and flourishing, through work, leisure, 
education, culture and community). It is difficult 
to see how these spectrum of rights are 
substantive at all without the availability of 
information identified by Article 19.  
 

Aside from the general observations on how 
information has become a central fulcrum of 
social and economic life – the ‘information 
society’, the ‘knowledge economy’ and models of 
globalisation built on these concepts (like Castells' 
famous 'network society’ concept, and so on) – 
the actual rights to information itself remains 
problematic. Every society tends to its own 
privacy, confidentiality and State secrets laws, and 
moreover all societies have their own approach to 
informational accuracy, truthfulness, 
representation, and the conditions of factual, 
verifiable and evidential sources of information. 
The policing of information, across political 
communication, publication, print and broadcast 
reporting, research and public debate, crosses 
many spheres of law and order. The interest of 
this article is in the status of information itself, 
and the ‘rights’ to information – particularly 
where this information is central to the formation 
of public knowledge on the national body politic, 
identity, political values and the matrix of 
perceptions around the relation between one's 
country and the rest of the world. There is an area 
of cultural research not altogether developed, and 
this concerns the relation between information, 
knowledge and national cultural identity, and 
moreover, how national cultural identity is 
constructed through a political management of 
culture, as a significant dimension of the relation 
between political communication and the public 
sphere.  
 

Traditional mass media (radio and TV broadcast 



3 
 

 
 

and the Press) as policy areas (subject to law) 
were usually kept apart from the arts and cultural 
policies, perhaps obviously because of their 
centrality to the political relation between State 
and citizen. Through the history of the Twentieth 
Century, the perported freedoms of speech, the 
press and public debate, were crucial to political 
distinctions between ‘liberal’ and ‘totalitarian’ 
societies. While a few ‘totalitarian’ still exist 
(North Korea, for example), the spectrum of 
political orders has arguably grown; and in the age 
of the internet and of terrorism, the political 
management of public media and communication 
has become complex, and not altogether self-
evident to observers or indeed transparent to 
researchers (whether in democratic societies or 
others). One cannot simply look at the legal 
apparatus, or the laws and regulatory 
frameworks, of a country and blithely proclaim 
that society posseses ‘free speech’ as indicated in 
the second clause of Article 19 of the UDHR. 
Whatever counts as ‘speech’ (in the UDHR, 
opinion and expression) is heavily mediated by 
social institutions, a communications 
infrastructure, a range of organisations engaged in 
representation and distribution, and a highly 
segmented, stratified, public.  
 

The purpose of this article is a negative one, 
insofar as it aims to offer an informed and 
research-grounded insight into the complexity of 
contemporary information and its role within a 
politically managed public sphere of 
communication – how information today is far 
more complex than the assumption of the UDHR's 
assertion that “Everyone“ must have a right to “to 
seek, receive and impart information and ideas 
through any media and regardless of frontiers“. As 
noted above, the presupposition of this article is 
that rights are contingent upon information, and 
its argument is that information is less a body of 
knowledge channelled around through media 
technology than a context-contingent conflict of 
discourses all subject to a complex infrastrucure 
of political management. In this framework, 
traditional Western assumptions on ‘free speech’ 
as a central criteria for a just and fair society is 
less relevant than the apparatus of the political 
management of information and the veracity and 
verifiability of that information as it is made 

available, represented, distributed and edited 
(doctored, censored or altered) – and thereby 
forms a public sphere. The object of this article is 
the largest and legally most complex information 
infrastructure in the world – the national media 
and regulatory bodies of the People's Republic of 
China. The article will not investigate the political 
infrastructure itself – the vast Press, media and 
broadcast industries, or the distinct operations of 
the twenty or more government ministries, such 
as the Publicity Department of the Communist 
Party of China, and the State Council Information 
Office, or Ministry of Industry and Information 
Technology, and so on. Rather, this article will 
adhere to what, arguably, is the biased focus of 
the UDHR – the ‘public’ availability, access, 
circulation, knowledge and debate, in which and 
with which a citizen can engage and contribute to 
a substantice public discourse on the world as it 
really is (and, by implication, for the furtherance 
of a fair and just society). The article draws on 
surveys of Press and broadcast reporting of major 
events of public concern, notably the handover of 
Hong kong and ongoing political disagreement 
with Japan. Its purpose, however, is to 
demonstrate how assumed distinctions between 
fact and value, information and commentary, can 
be collapsed or dissolved with a broader national 
project of self-assertion. Within this project, 
information is no longer simply conceived as 
indigested fact or ‘data’ (and hence we will not 
make reference to ‘freedom of information’ or 
‘right to know’). Equally, the article does not make 
reference to the rights regime for information, 
starting with the 1998 Aarhus Convention (UN 
Convention on Access to Information, Public 
Participation in Decision-Making and Access to 
Justice in Environmental Matters). This article is 
concerned with a more fundamental political 
reality – the role of information in the rising 
nationalism of China, where central to ‘culture’ is 
public knowledge on one's country, its people, 
and its relation to its neighbours and the rest of 
the world. This subject is internal to the values 
that motivate identification, belonging and 
allegiance, and the relation between the State and 
citizen, and the formation of national identity 
itself. This article argues that the political culture 
of national identity must be understood through 
understanding the political management of 



4 
 

 
 

informational infrastructure – not as a technical 
apparatus but as meaning-production and public 
representation within the broader ideological 
meta-narratives of moral self-assertion (a nation’s 
fundamental appeals for legitimacy). It is only in 
understanding this that we will begin to be able to 
define what ‘rights’ actually means for individual 
citizens in China.  

The rationales for propaganda, censorship 
and the political management of public 
information  

Epitomized by the 1989 Tiananmen Square 
Movement, the fall of the Soviet Union and the 
collapse of Communism in Central and Eastern 
Europe, various social and political upheavals that 
have taken place both within and outside China 
since 1978 seem to issue a clear warning on the 
destructive effects of un-managed information 
(or, the failure to wield the power of propaganda 
effectively). Keenly aware, also, of flawed past 
attempts to employ propaganda in promoting 
class struggle – its role in the personal apotheosis 
of Mao’s era, the phenomenon of ‘Western 
ideological contamination’ and ‘bourgeois 
liberalization’ (common political phrases) resulting 
from the first decade of economic reform, and so 
on – the post-1989 government era in China has 
been engaged in systematically researching, 
expanding, upgrading and modernizing a media-
based infrastruture of propaganda. In China, 
‘propaganda’ is not, as in the West, a synonym for 
false or biased and self-interested representation. 
It is a form of political communication 
management, encompassing huge realms of 
available information, intelligence, media and 
internet, entertainment and culture, national 
identity, history and memory, social and political 
solidarity. Propaganda is a central political 
responsibilty somewhat characterised by a 
paranoia of counter-revolutionary lies or the 
spread of misinformation and mis-trust often used 
by the capitalist West against communism in the 
Cold War era. 
 

Shortly after ‘the June 4th incident’ (Tiananmen 
Square protests), Premier Deng Xiaoping officially 
criticized the party for being slack in paying 
attention to ideological and political “work“ (si 

xiang zheng zhi gong zuo) – for the formulation 
and maintenance of socialist ideology should be 
regarded as a guiding principle of the party-state 
and central to its political tasks (Deng, 1989). After 
Deng’s resignation, his successors repeatedly 
emphasised the development, construction and 
dissemination of communist values and ideologies 
as the party’s fundamental principle – which has 
explicitly continued today with Premier Xi Jinping. 
Drawing specific principles from China’s historical 
achievements and perceived mistakes, with 
significant comparative research on other 
countries, China's civil servants, social scientists 
and propaganda executives have undertaken a 
systematic research of China’s history, culture, 
and the economic and social conditions of the 
country, carefully constructing a scientific 
foundation for the strategic and operations 
management of the State propaganda system 
(Zheng, 1999, pp.22-23). The Communist Party 
(CPC) has been actively absorbing the global 
lexicon and theoretical discourses of mass 
communications, public relations, psychology and 
political communication selectively adopting and 
integrating them into the new national 
propaganda strategy (Brady, 2008, p. 69). 
Propaganda officials are encouraged to “master 
the theoretical knowledge, employ modern 
research methods, and spend time among 
average people to understand the thoughts and 
feelings of the masses“ (Yu & Chen, 2008, pp.35-
37). Since 1989, the propaganda system has been 
largely expanded and upgraded, aiming to 
maintain and consolidate the legitimacy of the 
CPC as the ruling party of China.  
 

When propaganda and thought-work are 
regarded as the life blood of the party-state 
(Brady, 2008, p. 1), how to effectively implant the 
party’s ideologies into people’s minds becomes a 
major aim and theoretical problematic within the 
deliberation of propaganda officials. Fully aware 
of the people’s weariness and distrust of blatant 
political ideologies, the party propagandists’ 
strategy has evolved from forcible indoctrination 
to instilment and guidance (Chen, 2007). As Liu 
Yunshan (2017), the Minister of the Central 
Propaganda Department demanded:  



5 
 

 
 

Media and news workers should be 
adept in obtaining wisdom and inspirations 
from people’s languages and constantly 
innovating ways of expressions. [They 
should] reduce doctrinal approaches, stay 
away from stereotypical tunes and avoid big 
and empty words (jiadakong), make affords 
to form the reporting style of ‘telling the 
truth’, using new languages, and speaking 
short words (shuo shihua, shuo xinhua, 
shuo duanhua).  

The party-state needs an attractive, creditable and 
influential media sector to be the dominant voice 
in China’s post-WTO era where information and 
communications technology is exerting heavy 
global ideological influence and multinational 
media giants are casting covetous eyes on the 
lucrative market. The aim is to construct a 
heterogenous media sector that intrinsically and 
ultimately serves as the party mouthpiece and 
'eyes and ears’ and that is able to satisfy 
heterogeneous consumer needs but compliantly 
follows the party’s propaganda strategies and 
political values. The Chinese press has itself been 
transformed from a pure propaganda organ to an 
audience-oriented sector constructing ‘social 
realities’ (Li, 2009; Zhao, 2008, p. 21).  
 

From Mao’s Cultural Revolution to Deng’s Reform 
and Opening-up to Jiang Zemin’s Three 
Representatives and Hu Jintao’s Harmonious 
Society, the CCP has transformed itself from a 
revolutionary party representing the interests of 
proletariats to a party in power representing the 
interests of the overwhelming majority of Chinese 
people and China’s economic, technological and 
social development. Officially introduced in the 
18th National Party Congress in 2012, Xi Jinping’s 
‘Chinese Dream’ policy vision further defined the 
party’s ultimate aim and ideology as achieving 
‘the great rejuvenation of the Chinese Nation’. In 
its 65 years of ruling, the CCP has grown from a 
Marxist-Leninist party to a party claiming to be 
the embodiment and defender of China’s national 
interests, the propeller of economic achievement, 
the inheritor of China’s multi-millennium culture 
and history and the beacon of hope for the 
nation’s future revival (Cong, 2013). Accordingly, 
the strategy of propaganda work has been 

transformed from stressing revolution and class 
struggle to national unity, social stability and 
political trust, with the semi-commercialised 
media sector being an indispensable national 
apparatus. As an important means to achieve 
these aims, nationalism has been at the top of the 
CPC’s agenda of media propaganda. 

The centrality of public media to the new 
Chinese nationalism  

Although it is ideologically misconceived to 
understand nationalism as a constituent element 
of a communist nation (at least, since the very 
concept was firmly rejected by Karl Marx and 
Friedrich Engels, and “the working class has no 
country‘’ later became a prevailing slogan of 
international socialism, chanted by the CPC in its 
embryonic period). Yet, the party’s strategy of 
calling on the unification of the Chinese people in 
resisting Japan and saving the nation vis-à-vis the 
China Nationalist Party’s “Pacifying the Interior 
before Resisting External Aggression“ policy is a 
major reason why the CPC successfully mobilized 
the masses and expanded from an extremely 
disadvantaged party with only 70,000 members to 
a dominant power with 1.2 million allegiances 
during eight years of the Anti-Japanese War (Jia, 
1997, p. 809). After the establishment of the new 
China in 1949, Mao continued to resort to 
nationalism as the core component of his anti-
imperialist and anti-feudal revolution. Threats 
posed by the US-led Western imperialist powers, 
the restoration of capitalism in China, and the 
Soviet Union’s deviation from Communism were 
frequently propagandized to arouse people’s 
fervour in such movements as the Vietnam War, 
the Great Leap Forward and the Cultural 
Revolution to defend the motherland and 
compete with ‘people’s enemies’. As a communist 
party, the CPC’s ruling regime is largely built upon 
nationalism (Chen & Zheng, 2012, p. 77).    
 

After the Cultural Revolution, the early period 
after China’s reform and opening up saw a 
decrease of the party-state’s emphasis on 
nationalism with paramount importance being 
attached to economic development and a 
relatively liberal political environment promoted 
by the reformists within the central government. 



6 
 

 
 

However, the crackdown on the Tiananmen 
Square Movement and the purge of such high-
ranking officials as the CPC’s General Secretary 
Zhao Ziyang impelled the ruling officials to restore 
the power of nationalism to divert people’s 
attention from the government’s brutal 
suppression. This would be accomplished by 
transforming people’s opinions on the subsequent 
political isolation and economic sanctions 
imposed by the Western countries from those 
actions being a direct response to government 
excesses to instead being a malicious attempt to 
suppress China’s development. Emphasizing 
patriotic education and media promulgation 
simultaneously, China’s propaganda since 1989 
has been characterized by promoting ‘wounded 
nationalism’ by reiterating the nation’s history of 
oppression and humiliation from the end of Qing 
Dynasty to the end of the civil war and depicting 
the CPC as the saviour of the Chinese people, 
protector from foreign invasion and the guide to 
national prosperity (Guo, 2004, p. 33; Chen, 2017, 
p. 83). Scholars and media practitioners who 
successfully orchestrate patriotic and xenophobic 
reports may win the ruling elites’ ears and receive 
political rewards. He Xin, a researcher at the 
Chinese Academy of Social Science, launched a 
self-titled ‘Safeguarding National Interests 
Campaign’ and firmly denounced the political 
reform and liberalism movement in the 1980s as 
subversive and destructive to China’s socialist 
system and praised government’s suppression of 
the Tiananmen Square Movement as safeguarding 
China’s social stability and people’s long-term 
interests (Li, 2004, p. 72). On December 11th, 
1990, the People’s Daily published a full-page 
report entitled ‘A Dialogue between He Xin and 
Japanese Economist Professor X’ and highly 
acclaimed his ‘patriotic stance’. In the editor’s 
note, the People’s Daily claimed that He Xin’s 
reports had ‘generated a huge response both 
within and outside China, and created a 
widespread, comprehensive and prolonged 
sensational effect among the readers… a 
phenomenon that has never been seen in the 
newspaper’s 20-year history.’ (Sun, 1990). In 
1991, He Xin gained an exceptional promotion and 
became a member of the Chinese People's 
Political Consultative Conference. 

Media outlets are active participants in 
constructing the political discourse of nationalism, 
because such reports are not only in line with the 
government’s strategy but are also commercially 
profitable and frequently attract a large audience 
(Pan, Lee, Chan & So, 2001). Based on Whiting’s 
(1995, p. 295) and Li’s (2004, p.70) studies, we can 
identify three main forms of nationalism that 
mainstream broadcast and print media have 
promoted in China: affirmative, antagonistic and 
corrective.  
 

Affirmative nationalism centres on ‘us’ and 
promotes achievements and national pride under 
the governance of the CPC. Antagonistic 
nationalism depicts ‘them as hostile others who 
disrupt our national interests, identity or pride vis-
à-vis a responsible government and unified people 
as defenders‘. Corrective nationalism focuses on 
the construction of ‘correct’ and ‘rational’ sense 
of allegiance and belonging when domestic 
antagonism deviates from or goes beyond the 
government’s plan.  
 

Although more than one type of nationalism may 
be resorted to in one single incident, media 
reports since the 1990s could easily be subsumed 
under the three categories. Frequently, 
affirmative nationalism is orchestrated in major 
national events such as the return of Hong Kong 
and Macao, the hosting of the Beijing Olympic 
Games, and the Kunming and Shanghai Expos. 
Antagonistic propaganda can be adopted in 
various international conflicts, such as China’s 
territorial disputes with neighbouring countries; 
international criticism concerning China’s political, 
social and human rights situations; military 
conflicts, such as the NATO bombing of China’s 
embassy in Yugoslavia in 1999 and the China-US 
military plane collision in 2001; and the 
independence and anti-China movements of 
Tibet, Xinjiang, Taiwan and Hong Kong – “incited 
by hostile foreign separatists“. Corrective 
nationalism aims at mitigating public anger and 
rectifying various grassroots xenophobic 
movements that are detrimental to China’s 
foreign policies, government legitimacy and social 
stability, especially under China’s recent strategy 
of ‘peaceful development’ and improving its 
international relationships. Governed by the 



7 
 

 
 

Central PD, media discourse on nationalism in a 
certain period is commonly formed and 
communicated around a main theme, with 
interconnected and accumulated reports to shape 
people’s perception and guide further media 
statements and public discourse.  

Affirmative nationalism and the handover of 
Hong Kong  

Claimed by the CPC as its ‘greatest achievement 
that will shine through the ages’ (Hu, 2007), the 
1997 transfer of sovereignty over Hong Kong from 
the United Kingdom to China was a golden 
opportunity to disseminate the party’s 
accomplishment in achieving national 
reunification, triumphing over Western powers 
and demonstrating China’s national power. As 
early as the first half of 1995, a special 
preparatory team comprising party officials, 
diplomats and journalistic veterans, was 
established under the direct guidance of the 
Central PD and State Council, to be responsible for 
designing and supervising the propaganda 
campaign of the return of Hong Kong and 
especially the handover ceremony on June 1st, 
1997 (Zeng, 2006, p. 261). The overall propaganda 
work was defined as a major political event, and 
media outlets at all levels were required to 
gradually ‘preheat’ the celebration, beginning on 
March 23rd, to make sure it reaches a climax on 
June, 1st. A positive media environment was 
demanded and any ‘negative’ news that would 
‘spoil the atmosphere’ was discouraged until the 
end of the 15th Party Congress, which would be 
held in September after Hong Kong’s handover 
(Wang, 2000, p. 277). In April and May, the 
Central PD and SARFT organized two exclusive 
workshops involving the chief editors of major 
party papers and managers of all provincial TV 
stations demanding a positive public opinion 
atmosphere. Reports concerning political issues 
that deviated from the ‘guiding theme’ and 
interviews of domestic and foreign politicians 
needed to be vetted by party officials before 
publication (Zeng, 2006, p. 265). The Central PD 
and Hong Kong and Macao Office of the State 
Council gave 16 official media outlets exclusive 
rights to cover reports from Hong Kong during the 
handover. Before departure, all reporters were 

required to receive a two-month special training 
concerning Deng Xiaoping’s ‘One Country, Two 
Systems’ policy, Hong Kong basic law, reporting 
style and wordings. Unsurprisingly, out of more 
than 600 reporters who were dispatched to Hong 
Kong, the vast majority were from CCTV, the 
Xinhua Agency and the People’s Daily. Granted 
global exclusivity along with the BBC in the live 
telecast of the handover ceremony, CCTV sent its 
‘biggest media team and best equipment in 
history’ consisting of 289 reporters including CCTV 
President Yang Weiguang, two helicopters, four 
broadcast vans and over 40 camcorders (Zhu, 
1997).  
 

Media represent history and thereby 
reconceptualise its present meanings (Stocchetti 
& Kukkonen, 2011, p. 46). Operating in 
accordance with the needs and boundaries of the 
party-state's ideology, Chinese media’s depictions 
of historical events and their symbolic significance 
are frequently systematic and directional in 
nature (Guo, Cheong & Chen, 2007, p. 471). By 
examining the handover coverage of seven central 
party organs and two major provincial official 
newspapers from June 15th to July 5th, Pan, Lee, 
Chan & So (2001) identified a clear historical 
narrative portrayed by media outlets that 
consisted of two basic lines. The first line depicted 
a weak China humiliated by Western powers and 
the colonization of Hong Kong by the British 
Empire. Although people in Mainland China and 
Hong Kong were pining for the national reunion, 
China was unable to take Hong Kong back. The 
second part of the story praised a revitalized 
China bolstered by economic development and 
led by wise and resolute CPC leaders who 
successfully ‘wash away the century-old 
humiliation’ and reclaim the sovereignty of Hong 
Kong. The narrative ends by looking into the 
prosperous future of China under the protection 
and guidance of China’s new leaders represented 
by President Jiang Zemin. In this historical script, 
the CPC is the national hero that saved the people 
from untold miseries while Western powers are 
the villains who humiliate and tread upon China. 
All governments prior to the CPC were 
incompetent, corrupt, weak and easily bullied and 
thus unable to lead Chinese people (Pan, 2000). 
Apparently, only selected historical fragments had 



8 
 

 
 

been extracted and reintegrated. The efforts 
made by China’s Nationalist party to reclaim Hong 
Kong, and Mao Zedong’s abstention from the 
handover of Hong Kong, were completely 
unmentioned in the script. 
 

Closely connected to the historical script, the 
grand celebration of national unity was another 
focus of the media coverage. Cao (2000) examined 
nine national official newspapers published on 
July 1st, 1997, and found nearly 30% of the reports 
focused on national celebration as the main 
theme. In order to personify political events, 
family reunion was fused with the return of Hong 
Kong to better resonate with the mass Chinese 
audience. The media presented the convergence 
of thousands of Chinese people from every ethnic 
and social background on Tiananmen Square, 
dancing and chanting their happiness about 
national reunion, the gathering of Lin Zexu’s (a 
scholar-official of the Qing Dynasty who forcefully 
opposed the opium trade) descendants pledging 
allegiance to the CPC and their gratitude for 
realizing the ‘one hundred- year-old dream’, the 
rallies of overseas Chinese celebrating the return 
of Hong Kong to the ‘Chinese family’, and 
President Jiang Zemin announcing his 
determination to achieve the complete 
reunification and revitalization of China, a joyful 
Chinese family united around the leadership of its 
family head — the CPC and its top leaders. 
 

Although a few scholars have studied how the 
major party organs covered the handover of Hong 
Kong, none of the existing literature paid 
attention to the role played by the then fast-
growing, non-official, media enterprises. After an 
examination of 14 major evening newspapers of 
12 provinces across China on July 2nd, 1997, we 
can find an extremely similar discourse in even 
more commercially-oriented media outlets. Ten of 
them published Jiang Zemin’s speech in the 
handover ceremony and praised the CPC’s 
achievements on the front page and two on the 
second page, a clear indication of a mandatory 
requirement imposed by propaganda 
departments to reprint reports from the Xinhua 
Agency. The historical script appeared in 12 of the 
14 papers, but a ‘hardship and prosperity in the 
same boat’ approach was taken, emphasizing the 

region’s close connection with Hong Kong. The 
Guangzhou Daily published a story under the 
headline One Hundred Years of One Heart“ 
describing in detail how people in Guangzhou and 
Hong Kong fought side by side against Western 
invasion during the Opium Wars, the close 
economic, cultural and linguistic relations that 
tied the two regions together, and the eventual 
reunion of the two “closest family members“ 
(Yang, 1997). Located much further from Hong 
Kong, Nanjing’s Jingling Evening News published a 
report depicting the common suffering and 
humiliations that were caused by the Treaty of 
Nanjing and an interview with 300 Nanjing-born 
Hong Kongers who “rejoiced with excitement 
about their return to the Chinese family“ (Lu & Li, 
1997, p. A2). With a focus on local residents, all of 
the newspapers used at least two pages in 
covering the celebration of people from various 
walks of life and words such as “family reunion“, 
“family celebrations“, “mother’s arms“, “wash 
away one hundred years shame“ were terms 
repeatedly used. For multi-ethnic regions such as 
Gansu and Yunnan, the united merriment 
between Han people and minority groups was 
clearly a focal point. The Chun Cheng Evening 
News, a subordinate newspaper of Yunnan’s 
provincial party organ, spent the whole fourth 
page reporting festivities held at Yunnan 
Nationalities Village where people from Han and 
other 25 nationalities “singing and dancing like 
siblings“, mingled together to celebrate the return 
of Hong Kong “to the arms of the motherland“ 
(Chen, 1997, p. A4). The coherence between 
official and non-official papers clearly indicated 
that the supervisor-subordinate relationship exists 
between the leading party organs and their 
market-oriented subsidiaries. According to the 
chief editor of the Chun Cheng Evening News, a 
special conference was organized by the Provincial 
PD and the editor-in-chief of Yunnan’s party 
organs, demanding that every media outlet in the 
province “follow the Central PD’s campaign 
strategy and use Hong Kong’s handover as an 
opportunity to comprehensively promote patriotic 
education“ (Zhang, 1997).  
 

However, unlike the central party’s organs’ focus 
on political events – (which emphasised the CPC’s 
achievements, Hong Kong’s new government 



9 
 

 
 

policy, and grand national celebrations at such 
political landmarks as Tiananmen Square) (Cao, 
2000, p. 669) – the non-official papers tended to 
portray the stories of grassroots individuals, which 
might have resulted from their inability to acquire 
first-hand information and more consumer-
oriented market strategies. All of the notable 
commercial newspapers devoted at least two 
papers to interviews with ordinary citizens and to 
readers’ letters and celebrations at the grassroots 
level to depict a more genuine nationalism, a 
strategy not taken by major party organs but to 
which the average readers can easily relate. 
According an editor of the Xinming Evening, a 
newspaper located in Shanghai, the paper did not 
give much attention to spectacular scenes but was 
more concerned with heart-touching stories, such 
as ordinary citizens’ feelings about and reactions 
to the return of Hong Kong. One of the articles the 
editor felt most proud of was published on July 2nd 
when the newspaper covered three middle school 
students climbing onto the top of a wayside bus at 
12:00 on July 1st, “when the big screen on the 
Shanghai Television building displayed the rise of 
the fluttering Chinese national flag“. The students 
suddenly took out a white placard saying 
“Xiaoping, do you see it?“ In an instant, the 
nearby crowd burst into applause and cheers, 
many with tears running down their faces (Sun, 
1997, p. 15).  

Antagonistic and corrective nationalism: the 
Sino-Japanese territorial dispute over the 
Diaoyu Islands  

Coinciding with the prolonged ‘wounded’ national 
history that has been widely disseminated 
through patriotic education and media discourse 
as an important propaganda strategy, antagonistic 
nationalism has the potential to boost patriotism 
and improve government legitimacy. However, its 
side effects, such as xenophobia and even 
chauvinism, which can be incited by anger and 
hatred, could obviously tarnish China’s 
international reputation (and at the extreme end 
of the spectrum effect instigate social unrest, give 
rise to people’s criticism against China’s foreign 
policies, and have an impact on bilateral 
relationships or even the government’s 
international status. As pointed out by Guo, 

Cheong & Zhong (2007), there is a difference 
between what is called ‘latent’ and ‘manifest’ 
nationalism. If the ‘latent’ is a rooted cognition 
(that, in this case, the party-state has been 
consistently implanting into people’s minds), the 
‘manifest’ (and concomitant offensive behaviours) 
may indeed backfire (pp.468-469). Therefore, the 
Chinese government’s decisions on whether to 
widely promulgate or stringently restrain 
information on various international disputes in 
recent decades have been made based on careful 
planning involving political, social and economic 
effects and outcomes.  
 

For decades, the sovereignty of the Diaoyu Islands 
(also known as the Senkaku Islands) has been at 
the centre of territorial disputes between China 
and Japan. Consisting of a group of small barren 
islands in the East Asia Sea, this region offers rich 
fishing grounds and potential oil and gas reserves 
(Dixon, 2014, p.1058). Claimed as a part of its 
territory since the 16th century, China 
acknowledges Japan’s temporary control of the 
Diaoyu Islands during the Sino-Japanese War from 
1894 to 1895. However, for China, Japan should 
abide by the Cairo Declaration (1943) and the 
Potsdam Declaration (1945) and return the islands 
to China. Declared as an integral part of its 
territory, Japan denied China’s ownership of the 
islands before the first Sino-Japanese War and has 
since refuted demands to hand over the islands by 
international postwar statements. Before the 
2012 dispute and its gradual escalation into 
aggressive nationwide protests in China, there had 
been two major conflicts over the ownership of 
the islands in the 1990s that also resulted in anti-
Japan movements. The 1990 dispute was 
triggered by the Japanese press reporting the 
government’s decision to renovate a lighthouse 
on the Diaoyu Islands and recognize them in its 
official navigation chart. In the same year, a 
Japanese official member publicly denied the 
existence of the Nanking Massacre when being 
interviewed by American media. Large-scale 
demonstrations later took place in Taiwan and 
Hong Kong, and the situation was intensified by 
Japan expelling protesters’ attempts to land at the 
islands (Sha, 2005, p.61). In 1996 Japan declared 
an exclusive economic zone around the Diaoyu 
Islands, and right-wing officials decided to build a 



10 
 

 
 

much larger solar powered lighthouse, which led 
to an even larger anti-Japanese movement 
organized by Chinese communities on a global 
scale, especially in Taiwan and Hong Kong (Pan, 
2007, p.75). However, despite the widespread 
popular indignation and innumerable petitions for 
anti-Japanese protests in mainland China in 1990 
and 1996, the Chinese government firmly decided 
to prohibit any demonstrations and black out 
information concerning the disputes and 
consequent overseas protests in order to maintain 
social stability and ‘friendly relationships between 
China and Japan’. Chinese students had to obtain 
relevant information from the BBC and VOA and 
resort to foreign media to express their anger 
(Dong, 2003, p. 197). According to Downs and 
Saunders (1999), being economically dependent 
on Japan and seeking to consolidate its unstable 
international position, the government’s approach 
to the Diaoyu Islands disputes in the 1990s were a 
trade-off made by the ruling elites to prevent the 
negative ramifications of nationalism as defined 
above.  
 

For China’s government, the 2012 Diaoyu Islands 
dispute broke out under a context that was 
dramatically different from and much more 
complicated than the situation in the 1990s. 
Internationally, China had become an influential 
power and had overtaken Japan as the world’s 
second largest economy. Maintaining a friendly 
Sino-Japanese relationship was no longer at the 
top of its agenda. Actively participating in global 
affairs, the Chinese government had become 
more proactive to demonstrate its international 
leverage. However, in accordance with Deng 
Xiaoping’s ‘hide one’s capabilities and bide one’s 
time’ policy, President Hu Jintao formally raised 
the term ‘peaceful development’ and continued 
to portray an ‘unthreatening’ China and avoid 
direct international confrontations (Guo, 2006, 
p.2). Domestically, the polarisation between the 
rich and the poor, the contradictions between the 
interests of the government and the general 
public, as well as the serious official corruption, 
had aroused great wrath among the general 
public. The arrest of the high-ranking official Bo 
Xilai and his subordinates in March also attracted 
much unwanted attention. In addition, the 
government’s foreign policies had frequently been 

criticized by Chinese people as being too ‘soft’ and 
unable to represent the attitudes of the mass 
public, which had severely damaged government 
legitimacy (Zhao, 2004, p. 77). Under this 
circumstance, employing antagonistic nationalism 
to divert people’s attention and consolidate 
government legitimacy was a viable option. 
Coverage of the dispute and its various 
ramifications throughout the incident indicated a 
resilient propaganda strategy by the government 
that constantly modified itself and aimed to 
employ antagonistic and corrective nationalism to 
distract attention, bolster patriotism and 
government legitimacy, mitigate social unrest and 
use people’s demands to legitimise its ‘aggressive’ 
foreign policies, military actions and pursuit of 
natural resources.  
 

Unlike national events such as the handover of 
Hong Kong, which gave the government sufficient 
time to orchestrate a campaign strategy, 
international disputes frequently take place 
abruptly with unpredictable follow-ups taken by 
foreign governments, and therefore require 
prompt decisions in the initial stage. When 
Tokyo’s Governor Shintaro Ishihara triggered the 
territorial dispute by announcing the local 
government’s plans to purchase the islands on 
behalf of the central government from their 
Japanese ‘private owner’ Kunioki Kurihara on April 
16th, the Chinese government reacted in a way 
that was not unlike its typical response to 
international disputes. On April 17th, the Chinese 
Foreign Ministry (2012) remarked that “any 
actions taken by Japan concerning the Diaoyu 
Islands and their affiliated Islands are illegal and 
futile, these [Japan’s plans to purchase the 
islands] cannot change the fact that the Diaoyu 
Islands belong to China“. The next day, the 
People’s Daily published a report on page 21 
(international news) that stated in detail Shintaro 
Ishihara’s announcement and quoted China’s 
official response, without making any comment 
(Yu, 2012a). Unlike the People’s Daily, the Xinhua 
Daily Telegraph and the Guangming Daily 
commented on Japan’s announcement as a 
“farce“ that was plotted by ‘Japanese right 
wingers, which hurt the Chinese people’s feelings, 
damaged Sino-Japanese relations (Wu, 2012), and 
portrayed Ishihara as a “trouble maker“ who is 



11 
 

 
 

repudiated and widely criticized in Japan (Yan, 
2012a). An examination of the coverage of the 
three most important central party organs from 
April 17th to the end of May revealed that in the 
early stage, the Chinese government planned to 
mitigate the influence of Ishihara’s 
announcement. Over that period, the Guangming 
Daily and the Xinhua Daily Telegraph did not 
publish any report concerning the dispute apart 
from the foregoing ones on April 19th, which was 
even less than in March when the two outlets 
published three articles concerning the islands’ 
sovereignty. Carrying eight articles about the 
issue, the People’s Daily focused on the 
“ambitions“ of Ishihara as an individual and the 
importance of Sino-Japanese relationships. Six of 
these articles appeared on page 21 where 
international news is covered, and two on the 
front page covering China’s Prime Minister and 
Vice Prime Minister meeting Japanese politicians, 
respectively. On April 20th and May 2nd, the paper 
published two editorials arguing that ‘Ishihara is 
using the Diaoyu Island as a political ‘show field’ in 
order to seek political advantage (Zhong, 2012a) 
and that he intended to ‘directly disrupt the Sino-
Japanese relationship by his extreme statements’ 
(Liu, 2012). The People’s Daily also covered 
various political meetings between Chinese and 
Japanese high-ranking officials and quoted their 
remarks that emphasized solving the dispute to 
ensure a good bilateral relationship (e.g., Yang, 
2012; Tan, 2012). Except for reprinting the 
government’s official response, few local official 
and non-official newspapers made their own 
comments on this issue during the period.  
 

No significant announcement or follow-up 
measures took place on the Japanese side from 
Ishihara’s announcement on April 16th to the end 
of June, and the Chinese public’s reactions 
remained stable (Zheng, 2014). Nevertheless, 
there were indications that Japan was very likely 
to take further measures against China and that 
the dispute would continue to escalate: Ishihara 
undertook active domestic canvassing activities 
aimed at politicians and the general public, 
Japanese ‘netizens’ launched the ‘buying Senkaku 
Islands (Diaoyu Islands) movement’, and a poll 
conducted by Yahoo Japan indicated that 92% of 
respondents supported Tokyo purchasing the 

islands (Warnock, 2012). It was during this period 
that the Chinese government decided to 
deliberate on a propaganda campaign highlighting 
antagonism and patriotism. Based on a complete 
examination of the media coverage of the 
People’s Daily, the Guangming Daily and the 
Xinhua Daily Telegraph from the beginning of June 
to the end of October, three stages of the 
campaign can be identified – divided by Japanese 
Prime Minister Yoshihiko Noda’s decision to 
implement the nationalizing process of the Diaoyu 
Islands on July 7th and Japan’s official declaration 
to nationalize the islands on September 10th. Four 
main themes of media coverage are also identified 
throughout the period. They are China’s official 
response, the grassroots response to Japan’s 
purchase of the islands in the Chinese community, 
Japan’s actions and official announcements, and 
international reports and opinions. News coverage 
of national conflicts often tends to adopt a variety 
of discursive strategies, such as emphasis, 
omission, authoritative sources, and justifications, 
that favour the values and actions of the in-group 
nation and portray a negative evaluation of the 
out-group nation (Chan, 2014). Attaching 
importance to different themes in different 
stages, the propaganda work was aimed to 
accomplish different purposes. However, 
throughout the period, a completely positive 
media discourse was formed on China while the 
Japanese side was depicted as totally negative.  
 

In terms of sheer numbers, the period from June 
1st to July 6th did not witness a significant increase 
in news coverage of the dispute since the three 
most important party organs published only 10 
articles and local newspapers still rarely touched 
this topic. However, a clear change in discursive 
strategy can be observed since, unlike depictions 
of the dispute as incited by Ishihara and ‘Japanese 
right wingers’ for personal political motives, party 
organs shifted the blame and criticism to the 
Japanese central government and began to accuse 
Japan of using the islands to obstruct China’s 
development. Eight out of the ten articles are 
subjective comments written by newspaper 
journalists or editors, which indicated a clear 
intent to guide both media and public opinions. 
Four of the six articles published by the People’s 
Daily appeared on page 3 (the page for important 



12 
 

 
 

domestic news), a sharp contrast to the coverage 
in April and May when the dispute was 
categorised as ‘international news’. Apart from 
criticizing the Japanese government for 
‘associating with Ishihara and his ilk’ to distract 
domestic people’s attention from Japan’s sluggish 
economy and political chaos by propagating a 
‘China threat theory’ (Zhong, 2012b), the People’s 
Daily also mentioned the Japanese people’s 
antagonism by referring to a poll indicating ‘84% 
of the respondents either dislike or relatively 
dislike China’ (Zhong, 2012c). The Guangming 
Daily lamented that ‘courageous’ politicians are 
unlikely to emerge against Japanese right wingers 
and accused the Japanese government of 
supporting Ishihara (Yan, 2012b). The Xinhua Daily 
Telegraph also argued that “Judging from the 
current situation, people have to suspect that 
Japan’s central government is willingly 
cooperating with Ishihara and is even resolved to 
carry on to the end.“ (Wu, 2012a).  
 

Prime Minister Yoshihiko Noda’s announcement 
on July 7th expressing Japan’s central 
government’s intention to implement the 
nationalizing process of the Senkaku Islands (the 
Diaoyu Islands) marked a significant escalation of 
the dispute and an increase in news coverage in 
China’s major party organs. From July 7th to 
September 9th, a total of 40 relevant articles were 
published in the three party newspapers (22 were 
carried by the Xinhua Daily Telegraph, 11 by the 
People’s Daily and 7 by the Guangming Daily). 
Among these, 17 appeared as ‘important 
domestic news’ and one was on the front page, 
indicating a significant emphasis on the dispute by 
the media outlets. Eighteen reports paid close 
attention to Japan’s latest “aggressive“ actions 
and announcements, signifying a focus on 
promulgating various “offences“ in the media 
discourse. Although after three decades of 
commercialization, professional journalism has 
become a key word and objective reporting about 
facts is regarded as an important principle in 
China’s media sector (Zhao & Guo, 2009, pp. 533-
534), reports concerning Japan in this period were 
far from objective. When stating ‘facts’ about 
Japan’s movements, subjective words such as 
“plot“ (tu mou), “attempt“ (qi tu), 
“presumptuous“ (wang cheng), “farce“ (nao ju), 

“threaten“ (yang yan) and “so called“ (suo wei) 
were frequently used before and after quoted 
remarks and activities. When reporting on Noda’s 
announcement on July 7th, the People’s Daily 
stated: “In recent days, Japan played a series of 
'farces' on the issue of Diaoyu Islands… Noda once 
again presumptuously claimed in a press 
conference that the ‘Diaoyu Islands are a part of 
Japan’s territory, there isn’t any problem 
concerning their ownership’“ (Hua, 2012). 
Covering Ishihara’s movements, the Xinhua Daily 
News reported: “On August 27th, Tokyo’s 
Governor threatened to continue submitting his 
plans and land on the islands in person… in order 
to collect evidence for the ‘islands purchasing 
project’“ (Guo, 2012). Focused on Japan’s actions, 
10 of the 18 articles used subjective words to 
impose writers’ doubts, sarcasm or criticism. In 
sharp contrast, when China’s official responses 
were reported, authors only quoted speakers’ 
remarks in complete sentences without any 
omission, addition or subjective interpretation, 
which seemed to indicate the authority of the 
Chinese government and subordinate journalists 
with no right to judge. In the five articles focused 
on China’s official response, the Foreign Ministry 
Spokesman’s similar announcements on various 
occasions were repeatedly quoted: “Diaoyu Dao 
and its affiliated islands have been an inseparable 
part of the Chinese territory since ancient times. 
Nothing can sway China’s will and determination 
in safeguarding its territorial sovereignty. China 
has expressed its strong dissatisfaction and grave 
concerns about Japan’s highly irresponsible 
remarks“ (People’s Daily, 2012).  
 

Among the 18 articles concerning Japan’s 
movements, 12 also contained authors’ 
commentaries on the reported ‘offensive 
activities’. Unlike the dominant discourse in the 
previous period, only three commentaries 
continued to ascribe Japan’s actions to distracting 
domestic attention and suppressing China’s 
development. Commentaries in this period 
frequently connected Japan’s announcements and 
movements to the first and second Sino-Japanese 
wars (Xu, 2012), the Second World War (Guo, 
2012), the Cold War (Ding, 2012; Sun, 2012a) as 
well as the Gulf and Afghanistan wars (Sun & Liu, 
2012), denouncing Japanese right wingers as 



13 
 

 
 

extremists who denied Japan’s invasion of China 
during the Second World War and who are 
attempting to abandon the post-war treaties to 
regain Japan’s military power (Guo, 2012a). The 
Diaoyu Island dispute was claimed as a sign that 
the Japanese government ‘harbours sinister 
intentions’ (Sun & Liu, 2012), and ‘will probably 
readopt militarism to launch wars abroad’ (Sun, 
2012b).  
 

Media discourse in this stage also concerned the 
feelings at the grassroots level and depicted 
Chinese people as victims of Japan’s actions. The 
phrases “seriously hurt Chinese people’s feelings“ 
and “trampled upon Chinese people’s dignities“ 
were frequently used and were often followed by 
reiterating the Chinese government’s claim that it 
had lodged serious concerns and solemn 
representations and refused any claims made by 
Japan (e.g., Xu, 2012; Xin & Liu, 2012; Wu, 2012b). 
For years, this “concern“, “representation“ and 
“refuse“ form of reaction has been regarded as an 
ossified official response when dealing with 
international disputes and has been widely 
criticized by the public as a sign of ‘weakness’ 
since no concrete government countermeasures 
are mentioned (Ma, 2014, p. 92). In fact, no 
government plans or measures that aimed to 
directly confront Japan’s actions appeared in the 
three party organs’ news coverage in this period, 
which was at odds with media’s promulgation of 
Japan’s militarism. Since the ‘Japan threat’ had 
been an important theme in the media discourse, 
it is unlikely that the Chinese government still 
intended to avoid confrontations and suppress 
people’s antagonism in order to protect ‘good 
Sino-Japanese relations’. A possible explanation is 
that the propaganda apparatus was deliberately 
portraying ‘vulnerable and victimized Chinese’ to 
impel the public to demand a strong foreign policy 
and to arouse their nationalistic emotions. Party 
organs in this period paid close attention to 
protesting activities against Japan at the 
grassroots level and portrayed the protesters as 
‘national heroes’. Covering Japan’s decision to 
release 14 Chinese who had landed on the Diaoyu 
Islands and been detained by Japan, the Xinhua 
Daily News commented that “Chinese people all 
over the world have been deeply worried about 
the safety of these ‘island protectors’, for their 

actions embody the united purpose and common 
will shared by all Chinese to safeguard their 
territorial sovereignty“ (Xu & Jiang, 2012). When 
seven activists returned to Hong Kong, the 
newspaper reported that ‘hundreds of Hong Kong 
citizens and mainland Chinese tourists witnessed 
the return of (the ship) Qifeng No. 2 with warm 
applause. People gave the seven “island 
protectors' flowers and placed garlands over their 
necks…“. 
 

Since Japan’s announcement that it would 
implement the purchasing process of the Diaoyu 
Islands on July 7th, propaganda departments no 
longer discouraged official and non-official 
newspapers at the local level to report on the 
dispute. According to statistics provided by Huang 
(2014, p. 44), after a decrease of relevant reports 
published by local media outlets from April to 
early July, the amount of coverage concerning the 
dispute began to increase sharply from around 
July 10th. Since China’s commercial websites are 
only allowed to reprint current political affairs 
news from newspapers (Stockmann, 2011, p. 193), 
and since Chinese netizens’ awareness, attitudes 
and user-generated content are heavily 
dependent on information provided by these 
websites, and since market-oriented media 
outlets frequently cover netizens’ opinions, the 
government’s loosening control over media 
coverage of the dispute soon created an 
escalating information circle that significantly 
bolstered anti-Japanese nationalism across China. 
From August 16th to 19th, the first nationwide anti-
Japanese protest took place and thousands of 
citizens took to the streets in major cities 
demanding that Japan leave the Diaoyu Islands 
(Oi, 2012). There were also protesters who held 
posters of Mao Zedong to demand that the 
government take a tougher stand on the issues of 
national sovereignty (Asian Correspondence 
News, 2012). Since all demonstrations in China 
require official approval and nearly all large-scale 
protests have been suppressed since 1989 as 
“mass disturbances“ (Wang, 2012), the 
simultaneous protests across China’s major cities 
were clearly approved and supported by the 
Chinese government. Although the protests were 
widely covered by foreign media enterprises, 
none of the three party newspapers reported the 



14 
 

 
 

incident, except for the demonstrations in front of 
the Japanese embassies, to prevent the protests 
from overheating. The Xinhua News Agency 
covered the story in its English version with an 
intention to send the prevalent ‘anti-Japanese 
feelings’ and Chinese people’s demands to 
safeguard the national sovereignty to the 
overseas readers (Zhang, 2014, pp. 90-91). 
 

On September 10th, Japan’s central government 
officially claimed its decision to nationalize the 
Diaoyu Islands and pushed the dispute to its 
climax. From this day to the end of October, the 
three newspapers published 232 articles on this 
issue (52 by the People’s Daily, 85 by the 
Guangming Daily and 95 by the Xinhua Daily 
Telegraph), which is more than the coverage 
during the rest of 2012 combined. On the same 
day, China’s Foreign Ministry immediately issued a 
statement arguing that “Any unilateral move 
made by the Japanese side with regard to the 
Diaoyu Islands and its affiliated islands is illegal 
and invalid… The time when the Chinese nation 
allowed itself to be trampled upon by others has 
gone forever. The Chinese government will not 
allow China’s territorial sovereignty to be 
offended by others.“ The media discourse during 
this period was highly in line with the 
government’s response and put paramount 
emphases on various government 
countermeasures: the legitimacy of China’s claim 
over the islands and the invalidity of Japan’s, a 
rising China envied by Japan but supported by the 
world, and patriotic Chinese people united under 
the guidance of the CPC to contribute to the 
continuous development of a powerful China. This 
correlation between China’s prompt official 
announcement and subsequent media reports 
indicated a propaganda strategy that had 
probably been orchestrated even before Japan’s 
announcement on the 10th.  
 

For the Chinese government, the propaganda 
discourse in September and October was of the 
utmost importance for a number of reasons. 
Firstly, the already widespread anti-Japanese 
emotions among people were further exacerbated 
by Japan’s announcement and the 81st anniversary 
of the Mukden Incident on September 18th 1931, 
which marked the beginning of the Japanese War 

of Aggression against China. It was imperative to 
transform the antagonism in a way that favoured 
government legitimacy, suppressing any criticism 
of the Chinese government and curbing the severe 
social unrest during the nationwide protests in 
both August and September. Secondly, since the 
first trial of the former high-ranking police official 
Wang LiJun (who triggered a major political 
scandal and brought down his supervisor Bo Xilai) 
was arranged on September 18th, nationwide anti-
Japanese protests and intensive media coverage 
of the Diaoyu Island dispute could effectively 
divert the attention of both the Chinese people 
and the foreign media. Thirdly, and most 
importantly, the 18th National Congress of the 
Communist Party of China was due to be held in 
early November, and the CPC’s new central 
committee led by Xi Jinping would be elected 
during the congress. A positive media and social 
environment was of vital importance both prior to 
and during the congress. Lastly, for China’s new 
leaders, having strained relations with Japan and 
its powerful ally America would be an undesirable 
situation when taking office. Aimed at ‘correcting’ 
the widespread antagonism, media coverage of 
the dispute in this period revealed a clear focus on 
mitigating and guiding the anti-Japanese emotions 
in a way that favoured ‘insidious patriotism’ and 
the government’s various aims.  
 

In contrast to the previous stage, when nearly half 
of the media coverage paid close attention to 
Japan’s various ‘offences’, only 20 articles (8.5% of 
the total coverage) in this period concerned 
‘offensive’ activities and remarks from Japan. 
Among them, eight articles were published 
between September 11th to 13th covering Japan’s 
‘islands purchasing’ announcement on the 10th. 
Seven reports concerned Japan’s claim over the 
sovereignty of the Diaoyu Islands in United 
Nations conferences and its government officials’ 
canvassing activities in Europe. In these articles, 
Japanese politicians were depicted as either 
‘schemers’ who violated international regulations 
and were demolished by their Chinese 
counterparts or ‘insignificant’ figures whose 
opinions were left out in the cold. Reporting on 
Japan’s claim over the islands in the General 
Assembly of the United Nations, the Xinhua Daily 
Telegraph reported in detail how those who 



15 
 

 
 

presented Japan’s arguments were refuted by 
‘righteous’ Chinese representatives and became 
‘faltering and speechless’ (Gu, 2012). When 
covering Japan’s Foreign Secretary Koichiro 
Genba’s visit to Europe, the Guangming Daily 
described how British, German and French 
officials either ignored Japan’s arguments on the 
disputed islands or gave irrelevant answers when 
addressing them (Cai, 2012). The Xinhua News 
Telegraph covered the same story and concluded 
that “Germany, Britain and France just don’t buy 
it. They neither support nor sympathize with 
Japan on its most concerned issue… which made 
the Japanese ‘guests’ who came with high 
expectations feel so embarrassed“ (Liu, et al., 
2012). Apart from the announcement on the 10th, 
only two articles focused on Japan’s newest 
announcement or activities that were ‘directly 
against China’. The Xinhua Daily Telegraph 
reported the landing of three Japanese right 
wingers on the Diaoyu Islands and criticized their 
provocative activities and the ‘tacit permission’ of 
Japan’s central government. The newspaper also 
covered Hideo Yamashita’s humiliating remarks 
about China and his proposal to build lighthouses 
on the disputed islands as well as how his opinions 
and behaviours were widely criticized in Japan. 
Other ‘aggressive’ actions and announcements 
during this period — such as the Japanese Prime 
Minister’s threat to “arrest any foreigners who 
dared to land on the Diaoyu Islands“, criticism of 
the Chinese people’s morals during the protests 
(Guo, 2014b), Japanese politicians’ accusations 
that China deliberately distorted history and used 
the dispute to expand its military power (Phoenix 
Television, 2012a), and America’s affirmation that 
the Diaoyu Islands were covered by America’s 
security treaty with Japan (Phoenix Television, 
2012b) — were ignored by the three party organs 
during this period. 
 

Eight articles also quoted remarks made by the 
Japanese Prime Minister and other politicians 
expressing the Japanese government’s will to 
restore Sino-Japanese relations. However, instead 
of conceding to these “intentions“, newspaper 
commentaries firmly rebutted the “hypocrisy“ of 
the Japanese government offending China’s 
territorial integrity on one hand and trying to 
rebuild the bilateral relations on the other. Japan 

was depicted as a less powerful nation that was 
both threatened by and increasingly dependent 
on a rising China while the Chinese government 
was assertive in protecting its national 
sovereignty. As the party newspapers argued, 
“Nothing is too strange in the world. After 
capriciously doing a number of things that 
offended China’s territorial integrity and hurt the 
Chinese people’s feelings, Japan managed to put 
on a pitiful face and talk about how to cherish the 
Sino-Japanese relations, seemingly in earnest“ 
(Zhong, 2012d). “After making the decision to 
'purchase the islands', Japan is not at all at ease. It 
pays close attention to and analyses China’s 
reaction. If China takes an assertive stance, it will 
halt temporarily. If China is lukewarm about it, it 
will press forward according to plan… However, 
Japan’s wishful thinking is completely wrong 
because China will never tolerate its disgraceful 
behaviours.“ (Zhong, 2012e). 
 

Apart from reducing information on Japan’s 
“offences“ and depicting a less “threatening“ 
Japan by covering its “friendly“ remarks and how 
it was given a cold shoulder by Western countries, 
newspaper commentaries and coverage of 
government officials’ responses also portrayed 
Japan in a way that was less likely to arouse 
Chinese people’s antagonism. Among the 36 
articles expressing authors’ opinions on Japan and 
11 reports covering China’s official foreign 
responses, a predominant discourse can be 
identified, which criticized Japan for violating 
international treaties and challenging the 
achievement of the World Anti-Fascist War. 
Postwar statements such as the Cairo Declaration 
and the Potsdam Declaration are prevalently 
invoked to demonstrate that Japan’s purchase 
was a violation of the postwar order and was 
therefore not only an offense against China but 
also against the international order. In the media 
coverage, Japan was no longer a dangerous nation 
that intended to readopt militarism and was likely 
to launch wars against its neighbouring nations, 
but a country that was unwilling to examine its 
past war crimes and aimed to extricate itself from 
the postwar constraints and become a ‘normal 
country’ with corresponding political and military 
powers. For decades, Japan’s unwillingness to 
acknowledge and repent for its actions during 



16 
 

 
 

wars, as well as its ‘ambition’ to expand and exert 
its military power, have been repeatedly covered 
by Chinese media during events such as Japanese 
officials’ visits to the Yasukuni War Shrine, history 
textbook revisions, politicians’ open denials of 
various war crimes and Japan’s involvement in 
international military actions. Media discourse 
during this period seemed to subsume the ‘island 
purchase’ under the same category as Japan’s 
“prolonged mistakes“ to transform the 
overheated antagonism among Chinese people 
into an insidious nationalism to perpetuate its 
‘positive effect’ and prevent the negative 
ramifications. 
 

A main task of the media propaganda in 
September and October was to transform the 
burst of antagonistic nationalism into an enduring 
patriotism that is advantageous to the ruling 
regime. A similar argument – that ‘China has 
become a powerful nation free from humiliation 
and bullies and therefore has the strength and 
confidence to safeguard its national sovereignty, 
and if China can maintain its political stability, 
national unity and economic development it will 
frustrate any international challenging attempts’ – 
was made by 86 articles published during this 
time, which clearly indicated that the argument 
was a focal point required by the Central 
Propaganda Department. As the Guangming Daily 
argued: “China’s humiliated history and the 
constant change in the international situation give 
us a profound understanding that only a 
prosperous nation can bring about national 
dignity, only the rise of a nation can bring about 
the well-being of all people. Only by adhering to 
the road of socialism with Chinese characteristics 
and accelerating our economic and social 
development… can we forever break the fetters of 
international disputes“. Although past Sino-
Japanese wars were reiterated to demonstrate 
Japan’s violation of postwar regulations and its 
unwillingness to repent for the war crimes, the 
reason behind Japan’s purchase of the islands was 
not depicted as an attempt to give the impression 
of a weak and disunited China being invaded, but 
rather of a powerful China envied and disliked by 
Japan, which is being surpassed by China (Zhong, 
2012f; Chen, Xu & Mao, 2012). 
 

Although the international media widely covered 
the large-scale anti-Japanese protests that were 
held in nearly every major Chinese city from 
September 16th to 20th and the much criticized 
angry crowds attacking Japanese embassies, 
factories, restaurants and cars (Zhang, 2014, p. 91; 
Lu & Hong, 2013, p. 150), the coverage of protests 
was never a focus of the major party organs: only 
seven articles either briefly mentioned or alluded 
to the incidents, and violent behaviours were 
barely reported or critically commented on. As the 
only exception, the Guangming Daily decried the 
violence as ‘damaging the nation’ rather than acts 
of patriotism and criticized the rioters for 
“resorting to violence and venting their 
resentment upon Chinese citizens and their 
properties“ and argued “this kind of ignorant and 
stupid behaviour will not help to solve the Diaoyu 
Islands dispute but bring about harmful results“ 
(Guangming Daily, 2012a). During the protests, 
most reports chose either to cover the “positive 
patriotic behaviours“, such as various peaceful 
commemorative activities of the Mukden Incident, 
or to ignore completely the riotous actions by 
defining the protests as an expression of people’s 
“just stand and patriotic spirits“ and argued that 
“this kind of pure patriotism is so precious, this 
kind of grassroots expression of justice should be 
respected and taken extra care of. We should let 
the masses express patriotism and show the world 
the power of justice from the Chinese nation“. 
(People’s Daily, 2012; Guangming Daily, 2012b; Lin 
& Liu, 2012; Guangming Daily, 2012c). Apart from 
the acclaim, however, all of the six articles 
appealed for “rational patriotism“ and highlighted 
the importance of maintaining national unity, 
social stability and the guidance of the CPC in 
safeguarding China’s long-term sovereign 
integrity. To ensure the ‘rationalisation’ of 
antagonism among Chinese people, after the 
protests in September 18th, the government 
stringently censored information on protests on 
the Internet and forbade any grassroots requests 
for demonstrations in China (Ross, 2014). 
 

Another main theme of the media propaganda at 
this stage was to pacify people’s anger, 
consolidate government legitimacy and construct 
a united Chinese community by disseminating 
various government countermeasures taken 



17 
 

 
 

directly against Japan and international support 
for China, as well as the nationalism shared by 
Chinese all around the world. In sharp contrast to 
the previous stage, when no articles expressed 
concern about China’s official actions, 57 reports 
focused on covering various concrete 
countermeasures taken by the government, 
including marine patrol vessels sailing near the 
disputed islands, official announcement of 
jurisdiction of waters and the publication of a 
white paper on the Diaoyu Islands claiming 
China’s sovereignty over the territory. Among 
these articles, 20 appeared on the front pages, 
indicating a significant emphasis on the depiction 
of a government that is both responsive to 
grassroots requests and assertive in safeguarding 
national interests on behalf of the Chinese people. 
Although modern journalism requires objective 
reporting of facts such as government measures, 
these reports often adopted emotional appeals to 
boost readers’ patriotism, especially when certain 
actions did not involve authoritative high-ranking 
officials. When covering marine ships patrolling 
the Diaoyu Islands, for example, the party 
newspapers reported: “In this kind of difficult 
situation, China’s marine fleet braves the storm 
and advances courageously… The beautiful islands 
gradually appear in front of China’s marine fleet, 
the seabirds flutter from the stern to the bow 
joyously as if they are welcoming the fleet. Facing 
the magnificent territorial seas of the motherland, 
the soldiers of the fleet could hardly contain their 
excitement and gazed with deep feelings at the 
islands. They are the guardians of China’s blue 
territory. I look around, lights flicker on the sea. 
Diligent fishermen are harvesting hope. Being 
escorted by the marine ships, they must feel so 
safe and relieved“ (Dong, 2012; Sun & Huang, 
2012). 
 

The coverage of overseas activities and opinions 
was also an important constituent part of the 
media discourse. Although domestic popular anti-
Japanese activities rarely appeared in the party 
organs, demonstrations and protests that took 
place in Western countries were widely covered, 
and participants were depicted as patriotic and 
antagonistic towards Japan. Reporting on protests 
taking place in Washington D.C., the Guangming 
Daily narrated: “Hundreds of overseas Chinese 

coming from the mainland and Taiwan took part 
in the protest that day. The protesters chanted 
slogans such as: ‘‘Diaoyu Islands belong to China.’ 
‘Taiwan and mainland should protect Diaoyu 
Islands because we are a family.’ ‘The wonderland 
of China never to yield an inch of ground.’ and 
‘Japanese get out of Diaoyu Islands!’, and read out 
the letter of protest.“ (Yu, 2012b). Protests in such 
cities as London, Paris, New York, Los Angeles and 
Berlin were also reported in detail and similar 
patriotic and anti-Japanese slogans were 
highlighted. Statements made by overseas 
Chinese communities expressing patriotism, 
support for the Chinese government and 
opposition to Japan were also widely quoted by 
the party newspapers (e.g., Zhao, Fu & Cai, 2012; 
Xu, 2012b; Xia, 2012). 
 

Apart from portraying a cohesive and supportive 
overseas Chinese community to boost national 
pride and government legitimacy, 51 articles 
during this period also reported foreign media’s 
coverage of overseas government officials’ and 
scholars’ opinions on the Sino-Japanese territorial 
dispute. Foreign opinions as presented in these 
articles could be generally subsumed under two 
categories – those that supported China and those 
that were against Japan. Opinions expressed by 
foreign media and individuals were highly in line 
with the domestic media discourse in China with 
paramount emphases on acclaiming Chinese 
government countermeasures, confirming China’s 
legitimacy over the disputed islands and criticizing 
Japan for violating international regulations and 
being unwilling to acknowledge its war crimes in 
the past. Since world-renowned media outlets 
such as The Times and The Guardian in Britain and 
The New York Times and CNN in America are 
unlikely to express biased opinions in favour of 
China, reports made by these media organizations 
had been carefully selected and extracted to 
reiterate China’s official announcements and 
present an impression that global media 
enterprises valued the dispute and sided with 
China. As the Guangming Daily reported: 
“Britain’s Daily Telegraph published articles 
written by its Beijing and Tokyo correspondents 
on [September] 12th which covered Japan’s 
‘Islands Purchase’ and the strong reaction from 
China. According to the articles, Japan’s decision 



18 
 

 
 

to spend 2050 million yen (approximately 16.4 
million pounds) on the purchase of the Diaoyu 
Islands triggered a strong reaction from the 
Chinese government, which claimed to have 
sovereignty over the islands. China has sent two 
capital patrolling ships to the islands to claim its 
sovereignty. The articles quoted the China Foreign 
Ministry’s announcement that ‘[T]he times when 
the Chinese nation was being bullied and 
humiliated have gone forever. China’s 
government will never tolerate any foreign 
offences against its territorial integrity. Japan’s 
‘island purchasing’ is not only a violent offence to 
China’s territory, but also a humiliation to the 1.3 
billion Chinese people.“ (Dai, 2012b). The Xinhua 
Daily Telegraph also cited reports from global 
media on Japanese officials’ visits to ‘war shrines’ 
during the islands disputes. ‘America’s The New 
York Times published an article on [October] 18th 
arguing that Japan’s former opposition leader and 
Prime Minister Shinzo Abe’s visit to Yasukuni 
Shrine makes people worry that he may walk the 
right-wing road if he is elected as the Prime 
Minister again, which will further exacerbate 
Japan’s relations with its neighbouring nations 
and intensify the territorial disputes (Wang, 2012. 
The Guangming Daily reported, “According to The 
Times, Yasukuni Shrine honours the memorial 
tablets of over 2.5 million Japanese who died in 
battles since the second half of the 19th Century. 
Because there are 14 Class A war criminals from 
World War II, it is widely perceived by Japan’s 
neighbouring countries as symbol of Japan’s 
militarism. The Japanese politicians’ visits to 
Yasukuni Shrine reveal that they have no intention 
to repent of Japan’s crimes of aggression against 
its neighbouring countries“ (Dai, 2012c).  

Conclusion 

The aims of this article were to introduce to the 
broader debates on cultural rights, the complexity 
of political communication and the public sphere 
(principally in China, but by implication in any 
country whose political discourse is not formed by 
Western assumptions on the political efficacy of 
‘free speech’). The complexity of ‘information’ 
underscores a central epistemic problem on the 
distinction between fact and value, and 
information itself and commentary (or the various 

meanings that accumulate when subject to 
interpretation, appropriation and deployment 
within the context of an event of public interest or 
concern). Information rights is more than simple 
assertions of free speech, or upholding free 
speech as a symbolic model of a free society; 
rather, it concerns the constitution and status of 
information itself, which in turn involves an 
understanding of the formation and political 
management of public knowledge (generating 
values and the matrix of perceptions around the 
relation between one's country and the rest of the 
world).   
 

Using historicical-critical narrative, this article 
attempted to demonstrate the necessary 
historical dimension to any conceptualisation of 
China’s political aims – and the emerging meta-
narrative on national self-assertion. Historical 
narrative serves to identify the moral complexity 
of China’s identity, emerging from centuries of 
foreign invasion and internal conflict. The original 
role of propaganda is important to this narrative, 
followed by what Deng Xiaoping called ideological 
and political ‘work’. It was important to note how 
China’s Press has been transformed from an organ 
of propaganda to one serving to shape and convey 
the moral content of broader political aspirations. 
The CCP has similarly been transformed from a 
revolutionary party to a force of development – 
representing the interests of China’s economic, 
technological and social development on a grand 
scale. In 2012, Xi Jinping’s ‘Chinese Dream’ policy 
vision consolidated the notion of a national 
project of ‘the great rejuvenation of the Chinese 
Nation’. The content of public discourse and 
communication is no longer the repetitive dogma 
of revolution and class struggle but a tangible 
national unity, social stability and political trust, 
with a semi-commercialised media sector 
contributing to a more inclusive nationalist 
project. This project is articulated in terms of 
incontestible national aims, involving the good of 
the people and their increased prosperity, and the 
power to repel forced (internal and external) that 
would hinder or compromise that.  
 

Where for other countries, nationalism asserted 
itself as part of a bellicose project of territorial 
expansion, military conflict and assertion of 



19 
 

 
 

colonial expanson, in China, it has emerged of late 
as a deeply cultural project of self-realisation and 
the assertion of moral will (in part through 
rectifying past injustice and the exploitation of 
other, mostly hostile, nations).  
 

The paper has identified in this particular 
discursive strains of nationalism – affirmative, 
antagonistic and corrective – perhaps easily 
related to familiar historical and Western forms of 
propaganda. However, what is not easily 
identifiable is how these forms work together and 
with the otherwise free cooperation of public and 
private agencies of Press, media and 
communications. The political management of 
information entails a situation that has not 
required direct political control, but an 
orchestration of cooperation. Moreover, the 
political management of information was not an 
attempt to deceive or disseminate untruth, but to 
manage the truth and to promulgate a series of 
editorial values (ways of ‘editing’ the truth so as to 
make effective broader political aims). The 
political aims which public information thus 
served, was the promotion of an incontestible 
nationalism, where the agents of media and 
communication (who form the public sphere) 
achieve unity and a substantive contribution to an 
emerging meta-narrative. Through the examples 
of the return of Hong Kong and the conflict with 
Japan over the Diaoyu Islands, this article has 
provided an insight into the complexity of the role 
of information, to the extent to which the 
distinctions between information (fact, data and 
so on) and commentary (insight, perception, 
interpretation, argument) dissolve. This 
dissolution serves a broader purpose, and that 
purpose is where fact and (imagined) aspiration 
become one, and the factual basis of any given 
situation is one dimension of a political imaginary 
of national self-assertion.  

End note: the Western rights discourse on information 
emerges from Resolution 59 of the UN General Assembly, 
1946; the UNESCO 1945 Constitution, along with its annual 
World Press Freedom Day, the International Covenant on 
Civil and Political Rights (1966), are fundamental to our 
understanding to information rights as cultural rights. Of 
more recent significance is the framework of the World 
Summit of the Information Society (2001), the Brisbane 
Declaration on Freedom of Information: the Right to Know 
(2010), and the Maputo Declaration on Fostering Freedom of 

Expression, Access to Information ad Empowerment of 
People (2008) and the Dakar Declaration on Media and Good 
Governance (2005).  

References 
Asian Correspondence News (2012). In protests, Mao holds subtle 
messages for Beijing. Retrieved from:  
https://asiancorrespondent.com/2012/09/in-protests-mao-holds-
subtle-messages-for-beijing/#zPrdD4DxfzXImHrG.97 
Brady, A. M. (2008). Marketing dictatorship: Propaganda and 
thought work in contemporary China. Lanham, MD: Rowman & 
Littlefield Publishers.  
Cai, Y. (2012, October 21). 日外相欧洲之行好不尴尬 [Japan’s 
Minister for Foreign Affairs’ European trip filled with awkwardness 
].Guangming Daily, p. 08. 
Cao Q. (2000). Journalism as Politics: reporting Hong Kong's handover 
in the Chinese press. Journalism Studies, 1(4), 665-678. 
Chan, A. (2007). Guiding public opinion through social agenda-
setting: China's media policy since the 1990s. Journal of 
Contemporary China, 16(53), 547-559. 
Chan, M. (2014). (Re) categorizing Intergroup Relations and Social 
Identities Through News Discourse: The Case of the China Daily’s 
Reporting on Regional Conflict. Journal of Language and Social 
Psychology, 33(2), 144-164. 
Chen, L. (2017). Chinese Fans of Japanese and Korean Pop Culture: 
Nationalistic Narratives and International Fandom. London, UK: 
Routledge. 
Chen, S. (1997, June 3). 云南民族村欢庆香港回归 [Yunnan 
Nationalities Village cerebrate the return of Hong Kong]. Chuncheng 
Evening News. pp. A4-A6. 
Chen, Y. & Zheng, Y. (2012). 認同與全球化: 當代中國民族主義悖論 
[Recognition and globalization: the paradox of contemporary Chinese 
nationalism]. Hong Kong: City University of Hong Kong Press. 
Chen, Y., Xu, S. & Mao, Y. (2012, September 14). 
一厢情愿,一意孤行:三问日本’购岛 [Wishful thinking, willful act: 
three questions on Japan’s ‘island purchase’]. Xinhua Daily Telegraph, 
p. 08. 
Chinese Foreign Ministry (2012, April, 17). 钓鱼岛为中国领土 
日单方面举措非法无效 [Diaoyu Island is China’s territory Japan’s 
unilateral action is invalid]. Retrieved from: 
http://www.bjnews.com.cn/news/2012/04/17/194413.html 
Cong, X. (2013). Road to Revival: a new move in the making of 
legitimacy for the ruling party in China. Journal of Contemporary 
China, 22(83), 905-922. 
Dai, J. (2012a, September 18). 
英法侨界抗议日本侵犯我钓鱼岛主权 [Overseas Chinese in Britain 
and France protest to protect island]. Guangming Daily, p. 08. 
Dai, J. (2012b, September 13). 
英国媒体高度关注中国钓鱼岛主权之争升级 [British media highly 
concerned the escalation of China's sovereignty struggle over Diaoyu 
Islands]. Guangming Daily, p. 08. 
Dai, J. (2012c, October 21). 英国 日本政客’火上浇油’ [Britain: 
Japanese politicians ‘pour oil on the fire’]. Guangming Daily, p. 08. 
Deng, X. P. (1989). 在接见首都戒严部队军以上干部时的讲话 
[Speech to Cadres and Soldiers of the Beijing Marrtial Law Corps].  
Retrieved from:  
http://cpc.people.com.cn/GB/69112/69113/69684/69696/4950037.
html 
Ding, Y. (2012, August, 1). 日本《防卫白皮书》还是冷战思维 
[Japan's ‘Defence White Paper’ remain cold war thinking]. Xinhua 
Daily Telegraph, p. 07. 
Dixon, J. (2014). East China Sea or South China Sea, they are all 
China's Seas: comparing nationalism among China's maritime 
irredentist claims. Nationalities Papers, 42(6), 1053-1071. 
Dong, J. (2012, October 6). 永远为祖国和人民护航 [Always escort 
for the motherland and people]. Xinhua Daily Telegraph, p. 01. 

https://asiancorrespondent.com/2012/09/in-protests-mao-holds-subtle-messages-for-beijing/#zPrdD4DxfzXImHrG.97
https://asiancorrespondent.com/2012/09/in-protests-mao-holds-subtle-messages-for-beijing/#zPrdD4DxfzXImHrG.97
http://www.bjnews.com.cn/news/2012/04/17/194413.html
http://cpc.people.com.cn/GB/69112/69113/69684/69696/4950037.html
http://cpc.people.com.cn/GB/69112/69113/69684/69696/4950037.html


20 
 

 
 

Dong, Z. (2003). 全球化下的两岸经济关系 [Economic relations 
across the Taiwan straits under globalization]. Taibei: Shengzhi 
Culture. 
Downs, E. S., & Saunders, P. C. (1999). Legitimacy and the limits of 
nationalism: China and the Diaoyu Islands. International Security, 
23(3), 114-146. 
Gu, Z. (2012, September 29). 中国正义之声响彻联合国大会厅 [The 
sound of Chinese justice reverberate through the UN general 
assembly hall]. Xinhua Daily Telegraph, p. 03. 
Guangming Daily (2012a, September 18). 
在外交斗争中体现中国人民的意愿和力量 [Chinese people's will 
and strength reflect in diplomatic struggles]. Guangming Daily, p. 01. 
Guangming Daily (2012b, September 20). 凝聚理性力量 
砥砺民族精神 [Condense rational strength Temper national spirit]. 
Guangming Daily, p. 01. 
Guangming Daily (2012c, September 19). 
把满腔爱国热情化为建设强大中华的动力 [Convert patriotic 
enthusiasm into strong Chinese power in national construction]. 
Guangming Daily, p. 01. 
Guo, J. (2012b, September, 17). 
野田称中国保钓者若登钓鱼岛将实施拘捕 [Yoshihiko announce 
would be detainment if Chinese island-protectors land on Diaoyu 
Island]. Ifeng News. Retrieved from:  
http://news.ifeng.com/mainland/special/diaoyudaozhengduan/cont
ent-3/detail_2012_09/17/17655111_0.shtml 
Guo, S. (2006). Challenges and opportunities for China’s ‘peaceful 
rise’. In S.Guo (Ed.), China's’ peaceful rise’ in the 21st century: 
Domestic and international conditions. Burlington, VT: Ashgate. 
Guo, Y. (2004). Cultural nationalism in contemporary China: the 
search for national identity under reform. London, UK: 
RoutledgeCurzon. 
Guo, Y. (2012a, September 4). 日本搬动右翼顽石,会砸谁的脚 
[Japan moving the right-wing hard rock, whose feet will it land on]. 
Xinhua Daily Telegraph, p. 08. 
Guo, Z., Cheong, W. H., & Chen, H. (2007). Nationalism as public 
imagination: The media's routine contribution to latent and manifest 
nationalism in China. International Communication Gazette, 69(5), 
467-480. 
He, X. (1990). 世界经济形势与中国经济问题: 
何新与日本经济学教授S的谈话录 [The global economic situation 
and China’s economic problems: a dialogue between He Xin and 
Japanese economist professor S]. People’s Daily, pp. 01-03 
Hu, J. (2007). 香港回归是彪炳中华民族史册的千秋功业 [The 
return of Hong Kong is a great and splendid undertaking that lasts for 
a thousand years in the history of the Chinese nation]. Retrieved 
from: http://politics.people.com.cn/GB/5932243.html 
Hua, Y. (2012, July 9). 日本’购岛’闹剧非演砸不可 [Japan’s ‘island-
purchasing’ farce is destined to be mashed]. People’s Daily (Overseas 
edition), p. 01. 
Huang, Y. (2014). 民族主义视角下媒体舆论引导效果研究—

以日本’国有化’钓鱼岛事件为例[A Research of the Effect of Media's 
Guidance on Public Opinion in Nationalism Perspective一Take the 
2012 Diaoyu Islands Dispute as an Example]. Master thesis. 
Jia, Y. (1997). 中国军事教育通史 (下册） [A general history of 
China’s military education (volume 2)]. Shenyang, China: Liaoning 
Education Press. 
Liu, Y. (2012). 刘云山谈新闻战线’走转改’: 要真实反映群众要求 
[Liu Yunshan on the ‘zou zhuan gai’ of journalist lines: honestly 
reflect the needs of the masses]. Retrieved from:  
http://www.chinanews.com/gn/2012/03-31/3789510.shtml 
Li, J. (2004). 超越西方霸权—传媒与’文化中国’的现代性 [Beyond 
West hegemony: Media and China cultural modernity]. London, UK: 
Oxford University Press. 
Li, J. (2009). Intertextuality and national identity: discourse of 
national conflicts in daily newspapers in the United States and China. 
Discourse & Society, 20(1), 85-121. 

Lin, P. & Liu, G. (2012, October 9). 
爱国主义：振兴中华的强大精神力量[Patriotism: the powerful 
spirit of revitalizing China]. Guangming Daily, p. 16. 
Liu, J. (2012). 石原’买岛论’安的什么心？ [What is Ishiwara up to 
with his ‘island purchasing’ remarks?]. People’s Daily. p. 21. 
Liu, J. (2012, April 20). 石原’买岛论’安的什么心？ [What is Ishihara 
up to with his ‘island purchasing’ remarks?]. People’s Daily, p. 01. 
Liu, J., Zhao, Z, Zheng, B, Liu, Z, Luo, J. & Pan, X. (2012). 
失道寡助,日外相欧洲之行遭冷遇 [Meager support for unjust cause, 
Japan’s Minister for Foreign Affairs’ European trip meet with cold 
reception]. Xinhua Daily Telegraph, p. 04. 
Lu, Y. & Li, P. (1997, June 9). 同唱重逢曲—聆听香港回归的故事 
[Singing the chorus of reunion—stories about the return of Hong 
Kong]. Jinling Evening News, pp. A3-A4. 
Lu, Z., & Hong, F. (2013). Sport and nationalism in China. London, UK: 
Routledge. 
Ma, S. (2014). 南海火药 [The gunpowder in the south China sea]. 
Taibei: Leadership Press.    
Oi, M. (2012, August, 19). Anti-Japan protests across China over 
islands dispute. Retrieved from: 
http://www.bbc.com/news/av/world-asia-19313052/anti-japan-
protests-across-china-over-islands-dispute 
Pan, Z. (2000). 
历史叙事及其建构中的秩序一以我国传媒报道香港回归为例 
[Historical narrative and orders in its construction一 take China’s 
media coverage of Hong Kong's return as an example. In D. Tao (Ed.), 
文化研究(第一期) [Cultural Studies (volume 1)]. Tianjin, China: 
Tianjin Academy of Social Sciences Press. 
Pan, Z. (2007). Sino-Japanese dispute over the Diaoyu/Senkaku 
Islands: The pending controversy from the Chinese perspective. 
Journal of Chinese Political Science, 12(1), 71-92. 
Pan, Z., Lee, C., Chan, J., & So, C. (2001). Orchestrating the family-
nation chorus: Chinese media and nationalism in the Hong Kong 
handover. Mass Communication & Society, 4(3), 331-347. 
People’s Daily (2012, September 18). 文明理性展现中国力量 
[Civilized and rational display of China strength]. People’s Daily, p. 01. 
Phoenix Television (2012a, September, 17). 
野田称中国保钓者若登钓鱼岛将实施拘捕 [The U.S. Defense 
Minister and Japan reached consensus on the application Japan-US 
security treaty to Diaoyu Islands]. Retrieved from:  
http://news.ifeng.com/mainland/special/diaoyudaozhengduan/cont
ent-3/detail_2012_09/17/17673794_0.shtml 
Phoenix Television (2012b, September, 30). 
前原诚司声称：中国是’一贯伪造自己历史的国家’ [Seiji Maehara: 
China ‘always fake its own history]. Retrieved from:  
http://news.ifeng.com/mainland/special/diaoyudaozhengduan/cont
ent-3/detail_2012_09/30/18017106_0.shtml 
Ross, M. (2014, January 4). China: online censorship and government 
Intentions. Retrieved from:  
https://melissajohnson270.wordpress.com/2014/01/04/china-
online-censorship-and-government-intentions/ 
Stocchetti, M., & Kukkonen, K. (2011). Critical media analysis: an 
introduction for media professionals. Frankfurt, Germany: Peter Lang. 
Stockmann, D. (2011). What kind of information does the public 
demand? Getting the news during the 2005 Anti-Japanese protests. 
In S. L. Shirk (Ed.). Changing media, changing China. Oxford, UK: 
Oxford University Press.  
Sun, H. (1997). 香港回归报道’三字经’[‘A three character primer’ of 
the reports on the return of Hong Kong]. Journalist, (10), 13-15. 
Sha, L. (2005). 中日未来最大冲突：钓鱼岛 [The biggest future 
conflict between China and Japan: the Diaoyu Island]. Hong Kong, 
Tidetime Publishing. 
Sun, J. (2012a, August, 22). 日本到底怎么了？ [What really 
happened to Japan?]. Guangming Daily, p. 08 
Sun, J. (2012b, August, 24).日本还在遵守’和平宪法’吗？[Is Japan 
still abiding by its ‘pacifist constitution’?]. Guangming Daily, p. 08. 

http://news.ifeng.com/mainland/special/diaoyudaozhengduan/content-3/detail_2012_09/17/17655111_0.shtml
http://news.ifeng.com/mainland/special/diaoyudaozhengduan/content-3/detail_2012_09/17/17655111_0.shtml
http://politics.people.com.cn/GB/5932243.html
http://www.chinanews.com/gn/2012/03-31/3789510.shtml
http://www.bbc.com/news/av/world-asia-19313052/anti-japan-protests-across-china-over-islands-dispute
http://www.bbc.com/news/av/world-asia-19313052/anti-japan-protests-across-china-over-islands-dispute
http://news.ifeng.com/mainland/special/diaoyudaozhengduan/content-3/detail_2012_09/17/17673794_0.shtml
http://news.ifeng.com/mainland/special/diaoyudaozhengduan/content-3/detail_2012_09/17/17673794_0.shtml
http://news.ifeng.com/mainland/special/diaoyudaozhengduan/content-3/detail_2012_09/30/18017106_0.shtml
http://news.ifeng.com/mainland/special/diaoyudaozhengduan/content-3/detail_2012_09/30/18017106_0.shtml
https://melissajohnson270.wordpress.com/2014/01/04/china-online-censorship-and-government-intentions/
https://melissajohnson270.wordpress.com/2014/01/04/china-online-censorship-and-government-intentions/


21 
 

 
 

Sun, T. & Huang, X. (2012, October 7). 驰骋在祖国的海疆 [Gallop in 
the sea of our motherland]. Xinhua Daily Telegraph, p. 01. 
Sun, Y. (1990). 
社会主义红旗必将在中国一代代人手中传下去─’何新现象’的启示 
[The socialist red flag will certainly be passed on through generation 
after generation of Chinese ─ the ‘He Xin phenomenon’ and its 
inspiration]. People’s Daily, pp. 01. 
Sun, Y. & Liu, H. (2012, June, 13). ‘购岛’图谋后果,须掂量掂量 
[Weight the consequences of the ‘island purchasing’ scheme]. Xinhua 
Daily Telegraph, p. 08. 
Tan, J. (2012, May, 26). 李克强会见日本前首相鸠山由纪夫 [Li 
Keqiang meet former Japanese Prime Minister Yukio Hatoyama]. 
People’s Daily, p. 01. 
The People’s Daily (2012, June, 28). 
中方对日方极不负责言论表示严重关切和强烈不满 [China express 
serious concern and strong dissatisfaction with Japan’s highly 
irresponsible remarks]. People’s Daily, p. 03. 
Wang, Q. (2012). 游行示威的双重标准 [The double-standard of 
demonstrations]. cn.New York Times. Retrieved from:  
https://cn.nytimes.com/china/20120919/cc19wangqiang/ 
Wang, X. (2012, October 24). 
欧美媒体：日本政要’拜鬼’令邻国愤怒 [European and American 
media: Japanese politicians’ ‘ghost-visits’ infuriate neighbouring 
nations]. Xinhua Daily Telegraph, p. 08. 
Wang, Z. (2000). 地方外宣的思索与实践 [Thoughts and practices of 
external publicity]. Beijing: China intercontinental press. 
Warnock, E. (2012, April, 24). Tokyo Governor Steams Ahead With 
Island Purchase Plan. The Wall Street Journal. Retrieved from:  
https://blogs.wsj.com/japanrealtime/2012/04/24/tokyo-governor-
steams-ahead-with-island-purchase-plan/ 
Whiting, A. S. (1995). Chinese nationalism and foreign policy after 
Deng. The China Quarterly, 142, 295-316. 
Wu, L. (2012, April 19). 警惕损害中日关系大局的闹剧 [Beware of 
the farce that damage the overall situation of Sino-Japan relations]. 
Xinhua Daily Telegraph. p. 03. 
Wu, L. (2012a, June 15). 日政府应出面制止’买岛’闹剧[Japanese 
government should come forward to stop the ‘island-purchasing’ 
farce]. Xinhua Daily Telegraph, p. 03. 
Wu, L. (2012b, September 6). 日本’买卖’钓鱼岛是强盗行径 [Japan 
‘buying and selling’ Diaoyu Island is act of bandit]. Xinhua Daily 
Telegraph, p. 08. 
Xia, M. (2012, September 21). 捷克侨界强烈谴责日本’购岛’行为 
[Overseas Chinese in Czech strongly condemn ‘island-purchasing’ 
activity]. Guangming Daily, p.08. 
Xin, X. & Liu, J. (2012, September, 6). 
中国将采取必要措施维护国家领土主权 [China will take necessary 
measures to safeguard national territorial sovereignty]. People’s 
Daily, p. 03. 
Xu, J. & Jiang, Y. (2012, August, 8). 放人是明智之举 [It's a wise move 
to release people]. Xinhua Daily Telegraph, p. 04. 
Xu, J. (2012, July, 11). 给日本右翼政客补点历史常识 [Add some 
historical knowledge to Japan's right-wing politicians]. Xinhua Daily 
Telegraph, p. 08. 
Xu, Q. (2012a, September 28). 纽约华人华侨抗议野田演讲 
[Overseas Chinese in New York protest against Noda’s speech]. 
Guangming Daily, 08. 
Xu, Q. (2012b, September 14). 
华盛顿海外侨胞举行’保钓座谈会’[Overseas Chinese in Washington 
hold ‘island-protection conference’ ]. Guangming Daily, p.08. 
Yan, S. (2012a, April, 19). 石原真是一个麻烦制造者 [Ishiwara is 
really a troublemaker]. Guangming Daily. p. 08.   
Yan, S. (2012b, June 16). 谁来为日中关系’止血疗伤’[Who will ‘stop 
the bleeding and cure the wounds’ for Sino-Japanese relations]. 
Guangming Daily, p. 08. 
Yang, C. (1997). 我们记录香港新一页—羊城晚报香港回归报道回顾 
[We record a new page of Hong Kong— Yangcheng Evening News’ 

coverage of the return of Hong Kong]. The Chinese Journalist, (8), 15-
16. 
Yang, H. (2012, May 14). 温家宝分别会见韩国总统和日本首相 
[Wen Jiabao meet Korean President and Japanese Prime Minister 
respectively]. People’s Daily, p. 01. 
Yu, Q. (2012a, April 18). 日本东京都知事称都政府将购买钓鱼岛 
[Governor of Tokyo Japan announce government’s plan to purchase 
Diaoyu Island]. People’s Daily. p. 21. 
Yu, X. (2012b, September 18). 美国华侨华人举行保钓示威活动 
[Overseas Chinese in the United States held protest to protect 
island]. People’s Daily, p. 08. 
Zeng, J. (2006). 融冰・架桥・突围: 曾建徽论对外宣传 [Melting the 
ice, building the bridge and breaking the barriers: Zeng Jianhui on 
external publicity]. Beijing: China intercontinental press. 
Zhang, L. (1997, September 11). 为历史留下辉煌的记录—

春城晚报人香港回归报道记 云南民族村欢庆香港回归 [Making a 
glorious record in history—Chuncheng Evening news’ coverage of the 
return of Hong Kong]. Chuncheng Evening News. p. A6. 
Zhang, Z. (2014). Fanning the Flames of Public Rage: Coverage of 
Diaoyu Islands Dispute in Chinese Legacy Media. In T. Hollihan  (Ed.), 
The dispute over the Diaoyu/Senkaku Islands: How media narratives 
shape public opinion and challenge the global order. New York, NY: 
Springer. 
Zhao, G. Fu, Z. & Cai, Y. (2012, September 14). 
华人华侨留学生抗议日’购岛’行径 [Overseas Chinese protest 
against ‘island purchasing’ misdeed]. Guangming Daily, p. 08. 
Zhao, S. (2004). Chinese nationalism and pragmatic Foreign policy 
behaviour. In S. Zhao (Ed.), Chinese foreign policy: pragmatism and 
strategic behaviour. Armonk, NJ: M.E. Sharpe.   
Zhao, Y. (2008). Communication in China: Political economy, power, 
and conflict. Lanham, ML: Rowman & Littlefield Publishers. 
Zhao, Y. & Guo, Z. (2009). Television in China: history, political 
economy, and ideology. In J. Wasko (Ed.), A companion to television. 
Chichester, UK: John Wiley & Sons. 
Zheng, H. (2014). 对网络舆论的理性研判—

以’钓鱼岛事件’在天涯论坛中的公共讨论为例 [A study of the 
rationality of online public opinion—taking public discussions over 
‘Diaoyu Island Incident’ on TianYa BBS as an example]. News World, 
(7), pp. 264-265. 
Zheng, Q. (1999). 党委书记工作艺术全书 (上) [A pandect of working 
methods for party secretary (volume 1)]. Beijing: Long March 
Publishing House. 
Zhong, S. (2012a, May 2). 勿做颠覆历史之事 [Don’t subvert the 
history]. People’s Daily, p. 21. 
Zhong, S. (2012b, June 7). 日本’购岛’闹剧当休矣 [Time for Japan’s 
‘island-purchasing’ farce to stop]. People’s Daily, p. 03. 
Zhong, S. (2012c, June 7). 谁在破坏中日关系民意基础 [Who is 
sabotaging the public opinion foundation of Sino-Japanese relations]. 
People’s Daily, p. 21. 
Zhong, S. (2012d, September 28). 日本有何资格谈论’大局’ [What 
qualities do Japan have to talk the ‘big picture’]. People’s Daily, p. 03. 
Zhong, S. (2012e, September 17). 警惕日本以拖待变的侥幸心理 [To 
wary of Japan’s dilatory tactics to leave things to change]. People’s 
Daily, p. 03. 
Zhong, S. (2012e, September 18). 
在外交斗争中体现中国人民的意愿和力量 [Chinese people's will 
and strength reflect in diplomatic struggles]. Guangming Daily, p. 01 
Zhong, S. (2012f, September 25). 右倾化加剧日本外交政策对抗性 
[Right-wing tilt reinforce Japan's foreign policy antagonism]. People’s 
Daily, p. 03. 
Zhu, X. (1997). 满怀激情 整装待发 [Filled with passion and 
ready to start]. News Front, (5), 9-10. 
 

© Journal of Law, Social Justice & Global 
Development 

https://cn.nytimes.com/china/20120919/cc19wangqiang/
https://blogs.wsj.com/japanrealtime/2012/04/24/tokyo-governor-steams-ahead-with-island-purchase-plan/
https://blogs.wsj.com/japanrealtime/2012/04/24/tokyo-governor-steams-ahead-with-island-purchase-plan/

